کد مطلب: 8855
تعداد بازدید: ۱۰۴۵
اگر تمام قوانين و دستورات اسلام را بررسى نمائيم با اين حقيقت روبرو خواهيم شد كه دستورات اسلام منحصر به يك رشته از احتياجات خواسته هاى بشرى نيست بلكه اسلام جنبه هاى روانى و جسمى هر دو را در نظر داشته و برنامه هاى مفصل و دقيقى براى هر دو قسمت معين نموده است.
اين موضوع با مطالعه همه جانبه قرآن مجيد و روايات پيامبر و ائمه اطهار(عليهم السلام) كاملا روشن و واضح مى شود و بخوبى معلوم مى گردد كه دين اسلام جامع همه جهات است در قسمت اهميت سلامت جسم و دستورات بهداشتى و خواص ميوه ها و سبزيها و غذاها و تغذيه مى توان فصل بزرگى را در اسلام پيدا كرد كه بعضى از آنها در اين زمان عنوان معجزه پيدا كرده و براى نمونه به اين مطلب كه نويسنده كتاب «خواب و خوراك» از قول امام صادق(عليه السلام) آورده توجه فرماييد وى مى نويسد:
امروز ثابت شده است كه كاهو سرشار از كلسيم بوده و ويتامين هاى آ - ب - ث - د (ى 1) زياد دارد و به همين جهت خلقت گويچه هاى قرمز خون را زياد مى نمايد.(1)
اهميت اسلام به سلامت جسم
از آنجا كه تا جسم، توانا و سالم نباشد روح و عقل و فكر نمى تواند به درستى ترقى و پيشرفت نمايد و از طرفى هم ترقى هر انسانى به وسيله عقل و فكر او مى باشد، بايد دانست كه سلامت بدن سهم بسزايى در عظمت انسان از نظر جنبه هاى علمى و صنعتى دارد.
لذا على(عليه السلام) مصيبت بشر را در سه چيز ترتيب اهميت آن خلاصه نموده:
اسلام و تغذيه
پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲اگر تمام قوانين و دستورات اسلام را بررسى نمائيم با اين حقيقت روبرو خواهيم شد كه دستورات اسلام منحصر به يك رشته از احتياجات خواسته هاى بشرى نيست بلكه اسلام جنبه هاى روانى و جسمى هر دو را در نظر داشته و برنامه هاى مفصل و دقيقى براى هر دو قسمت معين نموده است.
اين موضوع با مطالعه همه جانبه قرآن مجيد و روايات پيامبر و ائمه اطهار(عليهم السلام) كاملا روشن و واضح مى شود و بخوبى معلوم مى گردد كه دين اسلام جامع همه جهات است در قسمت اهميت سلامت جسم و دستورات بهداشتى و خواص ميوه ها و سبزيها و غذاها و تغذيه مى توان فصل بزرگى را در اسلام پيدا كرد كه بعضى از آنها در اين زمان عنوان معجزه پيدا كرده و براى نمونه به اين مطلب كه نويسنده كتاب «خواب و خوراك» از قول امام صادق(عليه السلام) آورده توجه فرماييد وى مى نويسد:
امروز ثابت شده است كه كاهو سرشار از كلسيم بوده و ويتامين هاى آ - ب - ث - د (ى 1) زياد دارد و به همين جهت خلقت گويچه هاى قرمز خون را زياد مى نمايد.(1)
اهميت اسلام به سلامت جسم
از آنجا كه تا جسم، توانا و سالم نباشد روح و عقل و فكر نمى تواند به درستى ترقى و پيشرفت نمايد و از طرفى هم ترقى هر انسانى به وسيله عقل و فكر او مى باشد، بايد دانست كه سلامت بدن سهم بسزايى در عظمت انسان از نظر جنبه هاى علمى و صنعتى دارد.
لذا على(عليه السلام) مصيبت بشر را در سه چيز ترتيب اهميت آن خلاصه نموده:
1 - فقر و تنگدستى
2 - كسالت بدن و عليل بودن جسم
3 - امراض روانى از قبيل حسد، بخل و تكبر
و در مقابل، سه چيز را از نعمت هاى بزرگ براى انسان و انسانيت مى شمارد.
1 - عدم احتياج به مردم يعنى داشتن مال و كسب كافى براى اداره امور زندگى.
2 - صحت و سلامتى جسم، و نيرومندى و توانايى بدن.
3 - سلامت روان از جهت داشتن صفات خوب انسانى و آلوده نبودن به اخلاقيات زشت و ناپسند.
الاوان من البلاء الفاقة، و اشد من الفاقة مرض البدن، و اشد من مرض البدن مرض القلب الاوان من النعم سعة المال، و افضل من سعة المال صحة البدن و افضل من صحة البدن تقوى القلب (2)
پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) مى فرمايد خوشا به حال كسي كه اسلام بياورد، و درآمدش براى معاش او كافى و بدنش نيرومند باشد.
طوبى لمن اسلم و كان عيشه كفافا و قواه شدادا (3)
على (عليه السلام) در روايت ديگر سلامتى انسان را از بزرگترين نعمتها براى او شمرده است چنانكه مى فرمايد:
الصحة افضل النعم (4)
امام سوم (عليه السلام) در ضمن «دعاى عرفه» مى فرمايد:
و متعنى بجوار حى واجعل سمعى و بصرى الوراثين منى
مرا از تمام اعضا و جوارحم بهره مند فرما، و چشم و گوش مرا وارث من قرار بده، يعنى تا وقت مرگ مرا از كورى و كرى و نقص عضو، مصون و محفوظ بدار.
اسلام براى نيرومند شدن جوانان؛ و برخوردارى آنان از سلامت جسم، آموختن شنا و تير اندازى را، و دو وظيفه پدر نسبت بفرزندش دانسته است؛ پيغمبر اكرم مى فرمايد؛
علموا ابنائكم الرمى و السباحه (5)
(تير اندازى و شنا را به فرزندان خود بياموزيد)
با توجه به آنكه دين مقدس اسلام هر دو جنبه روان و جسم را در نظر داشته تاءثير هر يك را بر ديگرى مسلم دانسته و از طرفى دانشهاى پزشكى و روانى در اين زمان مويد اين نظريه اند يعنى روان آرام بدون بدن سالم امكان ندارد و بدن سالم بدون فكر و انديشه و اخلاق نيكو ميسر نخواهد شد اين كتاب نيز شامل هر دو قسمت است قسمت اول در سلامت بدن، دستورات بهداشتى و انواع غذاها و ميوه ها و.... قسمت دوم: تاءثير حالات و اخلاق نيكوبر رژيمهاى رشد و صحت و يك سلامتى هميشگى.
1 - عدم احتياج به مردم يعنى داشتن مال و كسب كافى براى اداره امور زندگى.
2 - صحت و سلامتى جسم، و نيرومندى و توانايى بدن.
3 - سلامت روان از جهت داشتن صفات خوب انسانى و آلوده نبودن به اخلاقيات زشت و ناپسند.
الاوان من البلاء الفاقة، و اشد من الفاقة مرض البدن، و اشد من مرض البدن مرض القلب الاوان من النعم سعة المال، و افضل من سعة المال صحة البدن و افضل من صحة البدن تقوى القلب (2)
پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) مى فرمايد خوشا به حال كسي كه اسلام بياورد، و درآمدش براى معاش او كافى و بدنش نيرومند باشد.
طوبى لمن اسلم و كان عيشه كفافا و قواه شدادا (3)
على (عليه السلام) در روايت ديگر سلامتى انسان را از بزرگترين نعمتها براى او شمرده است چنانكه مى فرمايد:
الصحة افضل النعم (4)
امام سوم (عليه السلام) در ضمن «دعاى عرفه» مى فرمايد:
و متعنى بجوار حى واجعل سمعى و بصرى الوراثين منى
مرا از تمام اعضا و جوارحم بهره مند فرما، و چشم و گوش مرا وارث من قرار بده، يعنى تا وقت مرگ مرا از كورى و كرى و نقص عضو، مصون و محفوظ بدار.
اسلام براى نيرومند شدن جوانان؛ و برخوردارى آنان از سلامت جسم، آموختن شنا و تير اندازى را، و دو وظيفه پدر نسبت بفرزندش دانسته است؛ پيغمبر اكرم مى فرمايد؛
علموا ابنائكم الرمى و السباحه (5)
(تير اندازى و شنا را به فرزندان خود بياموزيد)
با توجه به آنكه دين مقدس اسلام هر دو جنبه روان و جسم را در نظر داشته تاءثير هر يك را بر ديگرى مسلم دانسته و از طرفى دانشهاى پزشكى و روانى در اين زمان مويد اين نظريه اند يعنى روان آرام بدون بدن سالم امكان ندارد و بدن سالم بدون فكر و انديشه و اخلاق نيكو ميسر نخواهد شد اين كتاب نيز شامل هر دو قسمت است قسمت اول در سلامت بدن، دستورات بهداشتى و انواع غذاها و ميوه ها و.... قسمت دوم: تاءثير حالات و اخلاق نيكوبر رژيمهاى رشد و صحت و يك سلامتى هميشگى.
پي نوشت ها
1- خواب و خوراك ص 205 مدرك روايت فروع كافى ج 6 ص 367 و بحارالانوار ج 66 ص 239 است .
2- نهج البلاغه فيض ص 1260.
3- بحار ج 72 ص 67.
4- فهرست غرر ص 199.
5- جعفريات ص 98.
2- نهج البلاغه فيض ص 1260.
3- بحار ج 72 ص 67.
4- فهرست غرر ص 199.
5- جعفريات ص 98.
برگرفته از كتاب اسلام پزشك بى دارو نوشته ي احمد امين شيرازى