معاون آموزش حوزه علمیه خواهران اردبیل:
واحدهای اقتضایی ناظر به نیاز علمی و منطقهای بانوان طلبه است
شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۹:۲۸خانم زهرا بصیری در گفتوگو با خبرگزاری کوثر از اردبیل به تشریح واحدهای اقتضایی پرداخت و بیان داشت: در راستای عملیاتی شدن مصوبه ۱۷۵شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه خواهران، تا زمان اصلاح و بازنگری نظام تعلیم و تربیت و به منظور پاسخگویی به نیازهای علمی طلاب و مناطق، مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران میتواند حداکثر ۲۰واحد از ۱۹۰واحد درسی مقطع سطح دو را به دروس اقتضایی اختصاص دهد.
وی اظهار داشت: به دلیل تفاوتهای چشمگیر فرهنگی و اجتماعی مناطق مختلف کشور و سبکهای مختلف یاددهی و یادگیری، ارائه برنامه متمرکز کشوری با کاستیها و چالشهایی مواجه میباشد و تمرکز زدایی تا حدی میتواند پاسخ منطقی به چالشهای فعلی نظام تعلیم و تربیت باشد.
معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان در این راستا افزود: با هدف تحقق راهبردهای مدرسه محوری، طرح واحدهای اقتضایی میتواند در جهت قرار گرفتن مدرسه در کانون اصلی توجه در فرآیند تصمیمگیری و بازآفرینی جایگاه مطلوب مدارس مؤثر باشد.
مدرس حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه بستههای اقتضایی به منظور تأمین حداکثری اهداف مقطع سطح دو با رویکرد ارتقا دانش و مهارتها و در تکمیل ۱۷۰واحد مشترک براساس نیاز علمی، منطقهای و یا ترکیبی از نیاز منطقهای و علمی در بستههای ۲۰واحدی طراحی میشود، تصریح کرد: با طراحی دروس اقتضایی، محیط یادگیری کاربردیتر شده و بستری برای رشد، تحول و اصلاح برنامههای درسی فراهم میشود و باعث ارتقاء بانوان طلبه و مدارس علمیه خواهران در جامعه به عنوان پایگاه اصلی نشر علوم دینی و شاخص بالندگی و نشاط اجتماعی و علمی میشود.
بصیری اظهار داشت: با توجه به اینکه طراحی و پیشنهاد بستههای دروس اقتضایی از اولویتهای کاری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اردبیل میباشد بنابراین به منظور طراحی این بستهها در مرحله نخست نیازسنجی از طلاب، بخصوص طلاب نخبه و اساتید صورت گرفته و سعی شده نیاز غالب طلاب و منطقه مورد توجه قرار گیرد.
وی استفاده از نظرات و تجربههای کارشناسان و اساتید صاحبنظر و دارای سابقه تدریس و پژوهش را مرحله دوم از طراحی واحدهای اقتضایی بیان کرد.
معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خواهران استان اردبیل با ابراز خرسندی از اینکه موفق شدیم یک بسته جامع تلفیقی و قابل اجرا برای تمامی مدارس استان با عناوین بسته فقه و زندگی، مبانی اندیشه اسلامی، مهدویت و بسته سیاسی و اجتماعی طراحی کنیم، افزود: از نقاط قوت واحدهای پیشنهادی این استان، دروسی است که طلاب در جامعه امروزی نیازمند شناخت این علوم بوده تا برای ایفای نقشهای اجتماعی توانمندی بیشتری پیدا کنند.
مدرس حوزه علمیه خواهران ادامه داد: بسته اقتضایی پیشنهادی میتواند نوعی ارتباط بین دروس مقطع سطح دو و سه ایجاد کرده تا طلاب بتوانند بعد از اتمام مقطع سطح دو، با آگاهی لازم نسبت به انتخاب رشته مورد علاقه خود در مقطع تحصیلات تکمیلی اقدام نمایند.
بصیری توجه به عرصههای مغفول و یا کم رنگ آموزشی را از نقاط دیگر قوت این بسته پیشنهادی برشمرد.
