کد مطلب: 13150 تعداد بازدید: ۳۶۸۸

اردوی طلیعه حضور 190نفر از طلاب خواهر مدارس استان اردبیل در شهر مقدس قم برگزار شد

شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۷:۳۸
طلاب خواهر پایه اول استان اردبیل در تاریخ 93/02/13 در مراسم طلیعه حضور در محل اردوگاه نرجس خاتون قم که با حضور حجج اسلام زنگنه، قندی، ابراهیمیان و با هدف تقویت انگیزه طلبگی برگزار گردید شرکت داشته و به زیارت حضرت امام رضا(ع) عازم شهر مشهد مقدس شدند.
   به گزارش مهلقا حسن زاده معاون فرهنگی، تربیتی مدیریت استانی اردبیل، حجت الاسلام والمسلمین زنگنه به عنوان استاد اخلاق در این همایش با تبیین راه و رسم طلبگی مبنی بر پیروی مطلق از امامت به عنوان مظهر مسلّم خداوند، ارتباط با اهل بیت(ع) را ارتباط با خداوند دانسته و تنها راه هدایت صحیح جامعه را داشتن محبت قلبی به خاندان ایشان قلمداد نمود و تصریح کرد در جامعه ما جای خالی این محبت به اندازه خالی بودن جای اعتماد به خداوند متعال احساس می شود وی در نهایت، دو مقوله ی مهم « دعا و تقرّب » را از عوامل نجات فرد و جامعه برشمرد.
   در ادامه حجت الاسلام و المسلمین قندی معاون فرهنگی، تربیتی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران؛ با معرفی محورهای اصلی مبنی بر اهداف طلبگی، جایگاه طلبگی و معرفت به مقتضیات زمان، اساس و بنیان حرکت یک طلبه را دستور الهی دانسته و مهم ترین هدف طلبه را «شدن » و « ساختن » به معنای اینکه وظیفه خود را «ساختن جامعه » بدانیم، معرفی نمود و اذعان داشت که جایگاه طلبگی، بسیار شریف و عظیم است، لذا نباید به خاطر آلودگی به اهداف دنیوی، تنزل یابد؛ چون یک تجارت دنیوی نیست بلکه یک تجارت اخروی و معنوی است، وی افزود یک طلبه باید طوری باشد که معنویت را در مردم زنده کرده، آن ها را به یاد خدا بیندازد و جایگاه مقدس خود را محترم بشمارد و با مقتضیات زمان پیش برود تا هم در ابلاغ و هم در اجرای دین الهی موفق گردد.
   در ادامه مراسم معاون شهرستانهای مرکز، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمیان با اذعان به کلام شهید دکتر بهشتی که فرمودند : « روحانیت در اسلام به معنای آراستگی به علم و تقوا و تجهیز به مهارت هایی برای انجام یک سلسله وظایف فردی، اجتماعی، دینی و یک واجب کفایی است، بی آنکه علم و تقوا سرمایه دنیاطلبی گردد»، تبصره ای وارد کرد مبنی بر اینکه « روحانیت خود یک واجب کفایی است » بدین معنا که جامعه امروز ما باید در تربیت طلبه تلاش کند که دیگر نیازی احساس نگردد. وی در ادامه تصریح کرد طلبگی، طریق تحصیل عبودیت و انسانیّت است که در نهایت به مداوای روح بشری می انجامد. معاون شهرستانها بیان کرد شما سرباز کسی هستید که گل سرسبد آفرینش است، لذا باید از مقام معنوی خود محافظت نمایید و با گرایش به شأنیت های ناچیز اقتصادی و اجتماعی و امثال آن، راه خود را گم نکنید.
جلسه پرسش و پاسخ طلاب با موضوع اعتقادی، تربیتی در رواق دارالحجة حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد
   به گزارش مهلقا حسن زاده معاون فرهنگی، تربیتی مدیریت استانی اردبیل، استاد اخلاق و مشاور حرم مطهر خانم عزیزی در این جلسه به پرسش هایی از قبیل : چگونگی رفتار با کودک ( در بخش تربیتی) ، چگونگی ترک گناه و علت عدم استجابت برخی دعاها ( در بخش اعتقادی) پاسخ داد. ایشان در ارتباط با تربیت کودک، عواملی چون خشم، هوای نفس و شیطان را اصلی ترین عوامل بروز کنشی به نام « تنبیه بدنی » دانسته و اظهار داشت: که این عمل از جهت وجدانی، عقلی و شرعی ممنوع می باشد و در ارتباط با راه حل های ترک گناه به دو راه علمی و عملی اشاره نموده و بیان داشت: راه علمی، شناخت عواقب گناه و راه عملی، توبه از گناهان گذشته است وی  تاکید کرد برای تاثیرات معنوی توبه، باید تمام مراحل عملی آن طی گردد. مشاور حرم مطهر در پایان، مهم ترین مانع استجابت دعا را « گناه » دانسته و تصریح کرد همه دعاها مستجاب می شود لکن به شکلی که خدا می خواهد و به مصلحت خود اوست.
سخنرانی حجت الاسلام حسینیان در جمع طلاب استان اردبیل در حسینیه بنی فاطمه مشهد
به گزارش مهلقا حسن زاده معاون فرهنگی، تربیتی مدیریت استانی اردبیل، حجت الاسلام حسینیان در این جلسه که با موضوع « مهجوریت قرآن در میان قوم پیامبر (ص) » تشکیل شد با تفسیر آیه 30 سوره ی فرقان، مقصود از واژه ی « قوم » را آن هایی دانست که نسبت به دین مسئولیت خاصی بر عهده دارند که طلاب هم شامل این گروه می شوند. وی با اذعان به دو علت اساسی مبنی بر مهجوریت و مظلومیت قرآن در میان خواص، اعم از « استفاده ی ابزاری از آیات و سور قرآن » و « قرائت قرآن فقط جهت بهره مندی از ثواب آن » شیوه قرآن خواندن ما را به استفاده از بوی غذا، با صرف نظر از ارزش غذایی آن تشبیه کرده و این نوع مسلمانی را ظلمی بارز در حق خدا و قرآن و اهل بیت (ع) به شمار آورد حجت الاسلام والمسلمین حسینیان بهترین راه مبارزه با این ظلم را طی مراحلی از قبیل:  قرائت زیبای قرآن ، تفهیم ترجمه ی آن و تدبر و تفکر معرفی کرد.