کد مطلب: 116313 تعداد بازدید: ۷۰

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی:

خروجی علمی - پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران جامعه محور باشد

یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۰۲:۱۲
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی در تبیین رسالت علمی حوزه‌های علمیه گفت: خروجی علمی - پژوهشی مراکز حوزوی خواهران بایستی جامعه محور باشد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، آقای امین فتحی در نشست برخط(آنلاین) مدرسه علمیه عالی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) اردبیل با موضوع "اخلاق پژوهشی و نقش آن در اثر گستره علمی طلاب" گفت: طلبگی واجب کفایی و رسالت الهی است که دعوت کتبی آن از سوی پروردگار عالم است و نباید طلاب از آن روی بگردانند.
وی بیان داشت: رسالت طلبگی طلاب دو بُعد دارد. اولین آن، ابلاغ که همان بحث تبلیغ است و دیگری تبیین که همان بیان مسائل دینی به زبان روز جامعه و متناسب با نیازهای بشری است و در هر دو بّعد مخاطب‌شناسی و زمان‌شناسی حرف اول را می‌زند.
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی در ترسیم شرایط فعلی جامعه بشری تصریح کرد: تبلیغات سنگینی که علیه کشور، هویت، دین، مذهب و فرهنگ اسلامی انجام می‌شود بشر را در دنیایی از شبهات و پیچیدگی‌های ذهنی و عدم توانایی بر تشخیص حق از باطل قرار داده ‌است و در چنین فضایی خواهران طلبه باید نقش‌آفرینی کنند.
آقای فتحی تاکید کرد: جامعه‌شناسان،  روان‌شناسان و سایر دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که در دنیای امروز نمی‌توان با قوانین اجتماعی و مجازات شدید مردم را کنترل کرد بلکه باید یک خودکنترلی و بازدارنده درونی در انسان‌ها شکل بگیرد که در تعبیر قرآن از آن به تقوا یاد می‌شود.
مدرس دانشگاه محقق اردبیلی در تبیین وظیفه پژوهشی حوزه‌های علمیه افزود: در جامعه کنونی نیازهای فرهنگی، دینی، معرفتی و به‌ویژه بنیان‌های مخصوص به علوم انسانی و اجتماعی را باید حوزه‌های علمیه تأمین کرده و خلأهای علمی و مورد نیاز مردم را پر کند و این بدون شناخت از ویژگی‌های جامعه امروزی ممکن نیست.
وی در رابطه با حساسیت‌های پژوهشی حوزه‌های علمیه اذعان کرد: پژوهش‌های علوم تجربی در سه قالب فرضیه، نظریه و قانون ارائه می‌شود که طلاب اگر در تبیین مسائل دینی از فرضیه‌ها و نظریه‌های علوم تجربی کمک بگیرند با صرفنظر از راهبردهای دینی و ابطال آن فرضیه‌ها و نظریه‌ها، گزاره‌های دینی زیر سوال می‌رود و این اشتباه محض و همان التقاط است که باید از آن دوری کرد.