استاد حوزه علمیه قم:
بحث انسانشناختی امام علی(ع) از مبناییترین مباحث شیعه است
جمعه ۸ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۴۸:۰۰
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، حجتالاسلاموالمسلمین هادی اخگری در نشست برخط(آنلاین) علمی - پژوهشی مدرسه علمیه الزهراء(سلاماللهعلیها) شهرستان خلخال که با عنوان "شخصیتشناختی انسانشناختی امیرالمومنین علی(علیهالسلام) در خطبه غدیریه" برگزار شد، با بیان اینکه بزرگترین و اصلیترین اختلاف شیعه با غیر شیعه در بحث انسانشناسی و اهلبیتشناسی است، گفت: سایر اختلافات نیز از همین اختلاف در مسئله انسانشناسی نشات میگیرد.
وی افزود: برای درک و تبیین مقام انسانشناختی ائمه(علیهمالسلام) ابتدا باید واژههای انسان و امام در دین تعریف و تبیین شود و سپس براساس آن، مبانی در حقوق، فقه، اخلاق و در همه دانشهای علوم انسانی برنامهریزی صورت گیرد.
مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به سخنان ارزشمند امام خمینی(ره)، مقام معنوی ولایت در جامعه را ضروری دانست و تصریح کرد: ولایت در خطبه غدیر دو معنا دارد اولی به معنای نصب به حکومت و دیگری به معنای مقام معنوی است که به جهت نزدیکی و قرب معنوی مردم با امام، این مقام عظیم به امام از طرف خداوند متعال عطا شده است.
حجتالاسلاموالمسلمین اخگری ادامه داد: در واقعه غدیر، از جمله اهداف پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) از معرفی و نصب امام علی(علیهالسلام) به عنوان امام و حاکم، شناساندن مقاممعنوی این امام همام بود چراکه در مقام معنا و تکوین تمام امورات معنوی انسان به دست ولی امر اوست.
پژوهشگر حوزوی، به نسبت واقعه غدیر و مبعث پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله) اشاره کرد و اظهار داشت: غدیر بحث انسانشناسی است و انسان ساحت وجودی متعددی دارد بنابراین برتربودن غدیر از بعثت پیامبر اکرم بهدلیل مراتب وجودی که در انسان شناسی وجود دارد، میباشد.
وی با بیان اینکه نقطه آغاز سعادت و شقاوت بشر از غدیر میباشد، بیان داشت: بحث انسانشناختی امیرالمومنین علی(علیهالسلام) از مبناییترین مباحث شیعه میباشد.
