کد مطلب: 106878 تعداد بازدید: ۲۲۰

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اردبیل:

توسعه نظریه مردم‌سالاری دینی دلیل بسط مباحث انتخابات در دوره جدید است

جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۲:۳۸
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اردبیل به تبیین نظرات فیلسوفان در خصوص فرایند گزینش و انتخاب مقامات دولتی پرداخت و گفت: توسعه نظریه مردم‌سالاری دینی دلیل بسط مباحث انتخابات در دوره جدید است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی قربانی در نخستین نشست از سلسله نشست‌های علمی - پژوهشی برخط(آنلاین) با موضوع "انتخابات در اسلام" با طلاب خواهر سراسر کشور، به تبیین ماهیت انتخابات پرداخت و گفت: انتخابات ماهیتی متفاوت از همه‌پرسی و بیعت دارد که با هدف برگزیدن کارگزاران حکومتی صورت می‌گیرد.
وی افزود: انتخابات به‌عنوان یکی از راه‌های گزینش مقامات حکومتی مورد توجه فیلسوفان بوده است اما با مطالعه منظومه فکری اندیشمندان گذشته چنین بر می‌آید که از نظر آنان فرایند گزینش مقامات دولتی و کارگزاران حکومتی مبتنی بر سیستم انتخاباتی نیست، بلکه براساس مکانیسم گزینش طولی و توسط مقام بالاتر صورت می‌گیرد.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اردبیل در این راستا ادامه داد: بر خلاف اندیشمندان گذشته، فیلسوفان معاصر اسلامی طیف متنوعی از مباحث را درباره انتخابات ارائه داده‌اند که ریشه این توجه به توسعه نظریه مردم‌سالاری دینی در دوره جدید بر می‌گردد و در این میان تحولات جهانی به‌خصوص تحولات غرب مدرن و موج مشارکت‌خواهی در سال‌های اخیر بی‌تأثیر نبوده است.
قربانی دیدگاه‌های مطرح در رابطه با ماهیت انتخابات را برشمرد و بیان داشت: نظریه وکالت، نظریه تفویض حق حکومت و نظریه شهادت از دیدگاه‌های مطرح شده در بیان ماهیت انتخابات است.
کارشناس مسائل سیاسی در تبیین نظریه وکالت اظهار داشت: دیدگاهی که براساس آن، مردم از طریق شرکت در انتخابات و رأی‌دادن برای خود وکیل انتخاب می‌کنند.
وی به نقد نظریه وکالت پرداخت و تصریح کرد: دیدگاه وکالت در بحث ماهیت انتخابات، با ولایت عامه فقیه سازگار نیست زیرا تصرف در تمام ارکان حکومت جزء شئون ولایی فقیه است و رئیس جمهور را هر چند مردم با آراء خودشان انتخاب می‌كنند، اما بدون اجازه ولی فقیه، اطاعت از او نیز جایز نیست.
کارشناس مسائل سیاسی نظریه مشورت را به‌عنوان دیدگاه صحیح در ماهیت انتخابات دانست و اذعان کرد: دیدگاه چهارمی را هم می‌توان براساس اندیشه برخی از فیلسوفان اسلامی مطرح کرد که براساس آن ماهیت انتخابات در ارکان حکومتی و در حوزه شئون حاکم اسلامی، مشورت است.