عوامل گرفتارى به آتش دوزخ
جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲پاسخ به اين پرسش در سخنان امام علي(عليه السلام) به روشنى بيان گرديده است.
«نماز ر ا رعايت، و بر آن محافظت نماييد و آن را بسيار به جا آوريد، و به وسيله آن به خداوند نزديك گرديد، كه آن براى مومنان در هنگام مخصوصى واجب گرديده است، آيا پاسخ دوزخيان را نمى شنويد در آن هنگام كه از آنان پرسش مى شود: (چه چيز شما را به دوزخ كشانيده است؟ مى گويند: ما از نماز گزاران نبوده ايم)، به راستى كه نماز گناهان را مى ريزد، همانند ريخته شدن برگ درخت، و نماز انسان را از كيفر گناه رها مى گرداند همانند رها شدن زنجير از گردن انسان به زنجير بسته شده...»
«...سپس پرداخت زكات اموال همراه با نماز براى مسلمانان به عنوان وسيله و ابراز نزديك شدن انسان به خداوند قرار داده شده است، پس هر كه به ميل و رغبت آن را بپردازد، سبب كفاره گناهان و مانع و نگهدارنده انسان در برابر دوزخ مىشود...»
«با مردم به هنگام روبرو شدن و نشستن و داورى كردن به نيكى برخورد كن با آنان گشاده روى و خوش برخورد و همنشين خوبى باشد و به هنگام داورى در اختلافات در ميان آنان از حق دورى مگزين و به داد و عدل داورى كن. و از خشم بر مردم بپرهيز! كه آن خشم گونه اى از سبك مغزى و ره آوردى از شيطان است، و بدان كه آنچه تو را به خداوند نزديك گرداند تو را از آتش دوزخ دور، و آنچه تو را از خداوند دور گرداند به آتش دوزخ نزديك مى گرداند.»
پيش از اين درباره ويژگى هاى بهشتيان از امام(عليه السلام) نقل شد كه تنها كسانى در بهشت داخل مى شوند كه امامان معصوم(عليه السلام) را بشناسند و امامان(عليه السلام) نيز آنان را بشناسند، در ادامه آن سخن فرمود:
«و در دوزخ داخل نمى شود جز كسى كه آنان امام معصوم را به عنوان پيشوايان بر حق مسلمانان و جانشينان پاك پيامبر اسلام باور نداشته، و امامان نيز او را به عنوان انسان مؤمن و مسلمان درستكار پذيرا نباشند...»
ستم بر بندگان خداوند در آيين اسلام، بسيار ناپسند بوده و خداوند انسان ستمگر را در روز قيامت به دوزخ گرفتار مى نمايد، چه اينكه آن ستمگر خداوند را باور داشته و خود را پيرو آيينى همانند آيين اسلام بداند، و چه منكر بوده و آيينى را پايبند نباشد، كه اينك به فرازهايى از سخنان على(عليه السلام) در اين باره توجه مى نماييد:
«بدترين توشه براى روز رستاخيز، دشمنى و ستم بر بندگان خدا است.»
هر انسانى در زندگى دنياى خود هدفى را برگزيده و براى رسيدن به آن در ميدان مسابقه قرار مى گيرد، ولى برخى از انسانها هدف را نادرست برگزيده و سراب را به جاى آب، و هواى نفس را به جاى خدا مقصود خود پنداشته اند، از اين رو گناهكاران كه با ارتكاب گناه، قصد بهره مند شدن از نعمتها را به هر گونه كه بخواهند در سر مى پرورانند، در وادى سراب گام برداشته و هواى نفس خود را خداى خويش مى پندارند، و آنگاه كه به سراى ديگر رهسپار گردند، جايگاهشان در دوزخ خواهد بود، چنانكه امام(عليه السلام) فرمود:
«...و آتش دوزخ، پايان مقصد حقيقى كسانى است كه در دنيا راه افراط گناه - را در پيش گرفته اند و آنچه را كه نبايد انجام بدهند، انجام مى دهند ...»
البته هر انسان معمولى غير از معصومين(عليه السلام) در زندگى خود احياناً دچار گناهانى مى شود، و مقصود على(عليه السلام) اين نيست كه همه گناهكاران به آتش دوزخ مى افتند، بلكه بسيارى از گناهان به توبه واقعى از ميان رفته و انسان گناهكار از آن گناه پاك مى شود و برخى از گناهكاران با شايستگى هايى كه دارند در روز قيامت مورد شفاعت شافعان قرار مى گيرند.
بنابراين مقصود امام(عليه السلام) از كلمه «مفرطين» آن گناهكارانى است كه در اثر گناهان بسيار، شايستگى توبه و شفاعت را از دست داده اند، گناهكارانى كه از انجام گناه باكى نداشته، و به آسانى آن را مرتكب مى شوند، و از ارتكاب آن دچار احساس ندامت نشده و توبه نمى نمايند و بر گناه خود اصرار مى ورزند.
منبع:
معاد در نهج البلاغه، تأليف: احمد باقريان ساروى