کد مطلب: 8712
تعداد بازدید: ۲۰۷۹
مباحث پزشكي و فقهي راههاي پيشگيري از بارداري
پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲
مركز مديريت حوزه هاي علميه ي خواهران
مدرسه ي علميه ي ثامن الحجج(عليه السلام) پارس آباد
تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)
موضوع
مباحث پزشكي و فقهي راههاي پيشگيري از بارداري
استاد راهنما
جناب آقاي صابر بهزاد
استاد داور
جناب آقاي مجتبي نظري
استاد مشاور
جناب آقاي محسن اناري
تهيه و تنظيم
خانم شهلا ميري
پاييز 1391
چكيده:
روشهاي پيشگيري از بارداري روش هايي هستند كه به خانم ها كمك مي كنند تا از بارداري ناخواسته پرهيز نمايند و شامل همهي تدابير موقت يا دائم جلوگيري از بارداري مي شوند. هدف از تنظيم خانواده تأمين سلامت جسماني و رواني كل خانواده مي باشد. در اهميت تشكيل خانواده همين بس است كه خداوند متعال فرمود: «اين وظيفه از سنّت پيامبران آسماني مي باشد». در مسأله ي تنظيم خانواده والدين بايد حق انتخاب و قدرت تصميم گيري داشته باشند به همين دليل اغلب دانشمندان شيعه و سنّي با كنترل جمعيت موافقت كرده اند. در باب تنظيم خانواده آراي موافق و مخالف با بيان دلايلشان كنترل مواليد را بررسي نموده اند. آيات و احاديث متعددي در خصوص سياست هاي جمعيتي وارد شده است آيات و احاديث مزبور به هر دو جنبه از سياست جمعيتي مربوط مي شوند. از انواع روش هاي پيشگيري از بارداري مي توان به روش هاي طبيعي، روش هاي طبي، روش هاي مكانيكي و روش هاي دائمي عقيم سازي اشاره نمود كه هر كدام از اين ها انواعي دارند با كاربردهاي گوناگون اما با يك مكانيسم عمل. روش عزل يا نزديكي منقطع اشكال شرعي ندارد و اما روش هاي از بين برنده ي نطفه ي منعقد شده مثل قرص صبح روز بعد، كار گذاشتن دستگاه داخل رحمي،(i.u.d)، عمل جراحي و روش هاي ديگر سقط جنين ممنوع و حرام مي باشد. در مورد روش هايي كه مكانيسم عمل آن ها دقيقاً مشخص نيست اصل برائت جاري مي شود. در مورد عقيم سازي دائمي نيز دليل معتبري براي حكم به حرمت آن نيست. حكم بچه اي كه در عزل به دنيا مي آيد متعلق به پدر مي باشد. رواياتي وجود دارند كه عدم دلالت بر حرمت نازاسازي مي كنند اما براي حرمت آن مي توان استدلال از راه ممنوعيت اضرار به نفس نمود.
به نظر اكثر فقهاي معاصر استفاده از روش هاي پيشگيري از بارداري اگر مرتكب كار حرامي نشود و غرض عقلايي داشته باشد منع شرعي ندارد.