کد مطلب: 8712 تعداد بازدید: ۱۶۱۵

مباحث پزشكي و فقهي راه­هاي پيشگيري از بارداري

پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲
 
 
مركز مديريت حوزه ­هاي علميه­ ي خواهران
مدرسه­ ي علميه­ ي ثامن الحجج(عليه السلام) پارس آباد
تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)
 
 
 
 
موضوع
مباحث پزشكي و فقهي راه­هاي پيشگيري از بارداري
 
 
 
 
استاد راهنما
جناب آقاي صابر بهزاد
 
 
 
استاد داور
جناب آقاي مجتبي نظري
 
 
 
استاد مشاور
جناب آقاي محسن اناري
 
 
 
تهيه و تنظيم
خانم شهلا ميري
 
 
 
پاييز 1391
 
 
چكيده:
روش­هاي پيشگيري از بارداري روش ­هايي هستند كه به خانم ­ها كمك مي ­كنند تا از بارداري ناخواسته پرهيز نمايند و شامل همه­ي تدابير موقت يا دائم جلوگيري از بارداري مي شوند. هدف از تنظيم خانواده تأمين سلامت جسماني و رواني كل خانواده مي ­باشد. در اهميت تشكيل خانواده همين بس است كه خداوند متعال فرمود: «اين وظيفه از سنّت پيامبران آسماني مي­ باشد». در مسأله ­ي تنظيم خانواده والدين بايد حق انتخاب و قدرت تصميم ­گيري داشته باشند به همين دليل اغلب دانشمندان شيعه و سنّي با كنترل جمعيت موافقت كرده ­اند. در باب تنظيم خانواده آراي موافق و مخالف با بيان دلايلشان كنترل مواليد را بررسي نموده ­اند. آيات و احاديث متعددي در خصوص سياست­ هاي جمعيتي وارد شده است آيات و احاديث مزبور به هر دو جنبه از سياست جمعيتي مربوط مي ­شوند. از انواع روش ­هاي پيشگيري از بارداري مي ­توان به روش­ هاي طبيعي، روش­ هاي طبي، روش­ هاي مكانيكي و روش­ هاي دائمي عقيم ­سازي اشاره نمود كه هر كدام از اين ­ها انواعي دارند با كاربردهاي گوناگون اما با يك مكانيسم عمل. روش عزل يا نزديكي منقطع اشكال شرعي ندارد و اما روش­ هاي از بين برنده­ ي نطفه­ ي منعقد شده مثل قرص صبح روز بعد، كار گذاشتن دستگاه داخل رحمي،(i.u.d)، عمل جراحي و روش­ هاي ديگر سقط جنين ممنوع و حرام مي ­باشد. در مورد روش­ هايي كه مكانيسم عمل آن­ ها دقيقاً مشخص نيست اصل برائت جاري مي­ شود. در مورد عقيم­ سازي دائمي نيز دليل معتبري براي حكم به حرمت آن نيست. حكم بچه­ اي كه در عزل به دنيا مي ­آيد متعلق به پدر مي ­باشد. رواياتي وجود دارند كه عدم دلالت بر حرمت نازاسازي مي ­كنند اما براي حرمت آن مي ­توان استدلال از راه ممنوعيت اضرار به نفس نمود.
به نظر اكثر فقهاي معاصر استفاده از روش­ هاي پيشگيري از بارداري اگر مرتكب كار حرامي نشود و غرض عقلايي داشته باشد منع شرعي ندارد.