کد مطلب: 8711 تعداد بازدید: ۲۵۰۶

تربيت جنسي از ديدگاه اسلام

پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲
image026
 
             
شوراي عالي حوزه­ ي علميه­ ي قم
مركز مديريت حوزه ­هاي علميه­ ي خواهران
مدرسه­ ي علميه­ ي ثامن الحجج(عليه السلام) پارس آباد
تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)
 
 
موضوع
تربيت جنسي از ديدگاه اسلام
 
 
استاد راهنما
سركار خانم فرخنده ساده­ دل
 
 
استاد مشاور
آقاي صابر بهزاد
 
 
تهيه و تنظيم
رقيه منافي
 
 
استاد داور
جناب آقاي مجتبي نظري
 
 
زمستان 1391
 
 
 
چكيده:
يكي از حوزه­ هاي چالش ­انگيز تعليم و تربيت در جوامع مختلف، از جمله جامعه­ ي ما، تربيت جنسي است، كه همواره به دليلي وجود پاره­ اي از ابهام­ ها و سوء تفاهم­ هاي نظري و فكري و نيز موانع اجرايي با مشكلات فراواني دست به گريبان بوده و همين امر، زمينه­ ساز ايجاد و بروز بسياري از معظلات اجتماعي و انحراف ­هاي رفتاري در ميان نسل جوان و به تبع آن، صرف هزينه­ هاي سنگين جهت مقابله با اين انحراف­ ها، نهادها و سازمان­ هاي ذيربط است. آمار نشان مي­دهد كه 90 درصد از ناهنجاري­هاي زناشويي، ناشي از ضعف دانش جنسي است. در عين حال بايد بر اين نكته تأكيد كرد كه در حوزه­ ي عمل، تربيت جنسي از موضوع­ هاي چالش­ انگيز خانواده­ هاي ايراني است. پدران و مادران مسئول نمي ­توانند نسبت به غريزه­ ي جنسي فرزندان خود بي­ تفاوت باشند. زيرا تربيت جنسي يكي از دشوارترين و حساس­ترين انواع تربيت­ هاست كه اندك اشتباه و غفلتي در آن ممكن است كودك را به وادي فساد بكشاند.
در اين پژوهش سعي بر آن بوده است تا تربيت جنسي از ديدگاه اسلام بررسي شود. در اين راستا در فصل­ بندي صورت گرفته مفهوم تربيت جنسي و غريزه­ ي جنسي بيان شده و اخلاق جنسي به معناي ارزشي كردن رفتارها، خصلت­ ها و صفات ويژه­ اي است كه قابل مدح و ذم است و با غريزه­ ي جنسي ارتباط دارد و تربيت جنسي با سازوكارهايش به هدف اخلاق جنسي جامه­ ي عمل مي­ پوشاند و بيان شده است كه تربيت جنسي داراي حوزه­ هاي مختلفي مانند آموزش و اطلاع­ رساني جنسي، شيوه­ ي معاشرت، چگونگي نگاه كردن و صحبت نمودن، نوع لباس پوشيدن و غيره است. كه هر كدام به نوبه­ ي خود مي­ تواند در زندگي انسان تأثير بگذارد. در فصل بعدي به اصول و مباني و شيوه­ هاي تربيت جنسي پرداخته شده است. اصول تربيت جنسي يعني قواعد و دستورالعمل­ هاي نسبتاً كلي كه پذيرفتن و به كار بستن آن­ها فرد را بر مي­ انگيزد تا در راستاي هدف عالي قرب الهي خواسته­ ها و فعاليت­ هاي جنسي خويش را سامان دهد. از مباني مهم­ تربيت جنسي وجود غريزه­ ي جنسي در نهاد انساني است در دين مبين اسلام(بر خلاف اديان پيشين)، بر وجود اين غريزه و طبيعي بودن آن و نفي رذالت از آن، به عنوان يك غريزه­ي طبيعي تأكيد شده است. اسلام دوره­ هاي تربيت جنسي را به دو دوره تقسيم كرده، دوره ­ي اول كودكي كه در اين دوره برخي از نمونه­ هاي رفتار جنسي از سر تقليد از حركات و رفتار ديگران در كودك ديده مي­ شود اما ماهيت واقعي جنسي ندارد. دوره­ ي دوم، كه پيش درآمد بلوغ است كودك براي پذيرش تكاليف و هنجارهاي شرعي دوران بلوغ آمادگي پيدا مي ­كند. در اين ميان عوامل گوناگون دست به دست هم مي­ دهند تا رفتار جنسي كودك يا نوجوان به كجروي منجر نشود. ناآگاهي والدين و مربيان، رفتارهاي نادرست آنان، بدآموزي كودكان و نوجوانان از آنان از جمله­ ي اين عوامل هستند. براي جلوگيري از اين كجروي­ ها روش­ هاي مستقيم و غيرمستقيمي بيان شده است كه به كار بستن آن­ها باعث مي­شود زمينه­ هاي تربيت جنسي صحيح افراد صورت پذيرد. در فصل سوم انحرافات جنسي و راه­ هاي پيشگيري از آن بيان شده است. انحراف جنسي عبارت از عملي است كه به منظور ارضاي تمايلات جنسي انجام مي­ گيرد ولي عمل مذكور بر خلاف عرف معمول بوده و اكثريت مردم با انجام آن عمل همگامي ندارند. هر تمايل رفتار جنسي كه به نحوي براي خود فرد يا افراد ديگر زيان آور است انحراف جنسي تلقي مي­ شود. عوامل بسياري در شيوع انحرافات جنسي مؤثراند، عواملي مانند عامل دروني ممكن است تحت تأثير عوامل محيطي و گاه به تنهايي باعث بروز رفتار ناهنجار در فرد مي­ شود. در حقيقت تأثير عوامل بيروني باعث تحريك  عوامل و خواسته­ هاي دروني مي­ شود و به واسطه­ ي اين تمايلات دروني رفتار ناهنجار از فرد صادر مي­ شود. از عوامل تأثيرگذار در بروز و شيوع انحرافات جنسي، كمبود محبّت، تحقير، سلطه گري والدين، همنشيني با منحرفان مي­ تواند باشد. در آخر فصل به راهكارهاي سالم­ سازي جامعه از انحرافات جنسي اشاره شده است. از منظر اسلام جامعه بايد از عوامل تحريك و تهييج جنسي بر كنار و از زمينه­ هاي انحراف جنسي پيراسته باشد و روابط مردان و زنان بر پايه­ ي كامجويي و لذّت­ طلبي نباشد و بر جامعه نسيم روح نواز عفاف، حيا و پاكدامني چيره باشد.