کد مطلب: 8527
تعداد بازدید: ۲۳۰۳
شوراي عالي حوزهعلميه قم
حضانت طفل در فقه اماميه و قانون مدني
یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲حضانت طفل در فقه اماميه و قانون مدني
شوراي عالي حوزهعلميه قم
مركز مديريت
حوزههاي علميه خواهران
مدرسه علميهي الزهرا (سلام الله عليها)
شهرستان اردبيل
تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)
حضانت طفل در فقه اماميه و قانون مدني
استاد راهنما:
حجهالاسلام و المسلمين مسعود رجب نژاد
تهيه و تنظيم:
فاطمه مجد
تابستان 1391
چكيده
از آيات قرآن و روايات اماميه مرتبط با حضانت برميآيد كه حضانت طفل بر عهده پدر و مادر است و پدر و مادر از ساير خويشان سزاوارتر در نگهداري فرزند هستند. آراء فقها در سزاوارتر بودن هر يك از پدر و مادر، در صورت جدايي، در مورد حضانت كودك مختلف است. مشهور فقها برآن هستند كه مادر براي حضانت از فرزند پسر تا دو سال و چنانچه دختر باشد تا هفت سال شايستهتر است. رأي قانون مدني هم در حضانت طفل طبق نظر مشهور فقها بود تا اينكه بنابر مصلحت و شرايط موجود تكليف نهايي را مجمع تشخيص مصلحت نظام مشخص كرد كه در مورد حضانت فرزندان توسط مادر بين جنسيت دختر و پسر تا هفت سالگي، تفاوتي وجود ندارد. قانون مدني نظريه عدهاي از فقها را پذيرفته است كه نگهداري اطفال هم حق و هم تكليف ابوين است. هيچ يك از ابوين حق ندارند در مدتي كه حضانت طفل بر عهده آنها است از نگهداري او امتناع كند. در صورت فوت هر كدام حضانت با ديگري است. همچنين در صورتي كه پدر فوت كند، مادر در حضانت بر ولي و وصي مقدم است.
از نظر فقها به خاطر نداشتن يكي از شرايط اسلام، عقل، آزادگي، امانتداري، فراغت از حقوق زوجيت مادر، سلامتي از بيماريهاي مزمن و مسري، عدم اقامت مادر و تغيير محل سكونت پدر، حضانت طفل از سرپرست ساقط ميشود.
نفقه كودك به عهده پدر و بعداز آن با رعايت الاقرب قالاقرب بر عهده اجداد پدري ميباشد كه در صورت نبود آنها يا عدم قدرت آنها، نفقه بر عهده مادر ميباشد.
حضانت و نفقه طفل نامشروع از لحاظ فقهي و قانون مدني همچون طفل مشروع است و فقط از لحاظ توارث با يكديگر تفاوت دارند.
از نظر قانون مدني حضانت اجرت ندارد و امري تبرعي و بدون اجرت است.
كليد واژهها: حضانت، نفقه، رضاع.