کد مطلب: 8129 تعداد بازدید: ۳۱۳۲

زیباترین و کاربردی ترین دلیل من برای نگاه نکردن به نامحرم

دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۲
وقتی در کوچه های شلوغ پلوغ تهران قدم می زنی، خیلی باید مراقب توجیه های شیطان باشی. حتی یک لحظه هم نباید از دلایل خود برای نگاه نکردن به نامحرم غافل شوی. چرا که با یک لحظه غفلت هم چیزی را از دست خواهیم داد. اما میان راه های مختلف جستجو کردم. خیلی دلایل منطقی جامعه شناختی و روانشناختی برای نگاه نکردن به نامحرم داشته ام. بسیار هم این دلایل، یاری ام کرده اند. می دانم نگاه به نامحرم حتی با دلیل کنجکاوی و کسب اطلاع و …، چگونه می تواند سلامت جنسی جامعه را به خطر اندازد. وقتی برای حفظ سلامت جنسی جامعه چشم می پوشی، بازهم نفعی هست که تو را به آن وا می دارد. اما راهی هست برای اینکه از حتی برای طمع به این نفع هم نباشد. برای فرو بستن چشم هایم، بهانه ای زیباتر از اینکه خداوند گفته ای مومن چشمت را از نگاه ناروا فرو بند، پیدا نکردم.
زیباترین و کاربردی ترین دلیل من برای نگاه نکردن به نامحرم
 

 
 امام علی علیه السلام می فرمایند: مَنْ اطْلَقَ طَرَفَهُ کَثُرَ أسَفُهُ : هر کس عنان چشم خود را رها کند حسرت و اندوهش بسیار شود.
 
 
 
وقتی در کوچه های شلوغ پلوغ تهران قدم می زنی، خیلی باید مراقب توجیه های شیطان باشی. حتی یک لحظه هم نباید از دلایل خود برای نگاه نکردن به نامحرم غافل شوی. چرا که با یک لحظه غفلت هم چیزی را از دست خواهیم داد.
اما میان راه های مختلف جستجو کردم. خیلی دلایل منطقی جامعه شناختی و روانشناختی برای نگاه نکردن به نامحرم داشته ام. بسیار هم این دلایل، یاری ام کرده اند. می دانم نگاه به نامحرم حتی با دلیل کنجکاوی و کسب اطلاع و …، چگونه می تواند سلامت جنسی جامعه را به خطر اندازد.
وقتی برای حفظ سلامت جنسی جامعه چشم می پوشی، بازهم نفعی هست که تو را به آن وا می دارد. اما راهی هست برای اینکه از حتی برای طمع به این نفع هم نباشد.
برای فرو بستن چشم هایم، بهانه ای زیباتر از اینکه خداوند گفته ای مومن چشمت را از نگاه ناروا فرو بند، پیدا نکردم.

قُلْ لِلْمُۆْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذٰلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ‌

به مردان با ایمان بگو: «دیده فرو نهند و پاکدامنى ورزند، که این براى آنان پاکیزه ‏تر است، زیرا خدا به آنچه مى‏ کنند آگاه است سوره مبارکه نور – آیه 30
 
 
راه درمان (نگاه به نامحرم) چیست؟
 
راستی راه درمان این همه فساد و ابتذال و ناهنجاری و ولنگاری که در اجتماع ما مشاهده می شود،چیست؟!
 
پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه وآله) در کلامی حکیمانه و برخاسته از منطق وحی،فرمودند:باعِدوا بین انفاسِ الرّجال والنّساء فاِنًَه اذا کانت المعاینةُ واللّقاء کان الداءُ الّذی لا دواء له.
 
بین مردان و زنان(نامحرم) فاصله و جدایی بیندازید (تا کمتر با یکدیگر برخورد داشته باشند) زیرا هنگامی که مردان و زنان با هم تماس داشته باشند و رو در روی یکدیگر قرار گیرند، جامعه به دردی مبتلا خواهد شد که درمان نخواهد داشت.
 
انسان وقتی به خاطر خدا از لذت های زود گذر چشم ‏می پوشد و شهوت خود را مهار می کند ، خداوند در عوض برایش خوشی ها و لذت های کامل تری را نصیب می گرداند
 
نگاه نکردن به نامحرم فایده ای هم دارد؟
 
اینکه ما به نا محرم نگاه نکنیم و چشم خود را از گناه حفظ کنیم علاوه بر اینکه تاثیر زیادی بر بالا بردن شخصیت دارد و ارزش اجتماعی ما را بالا می برد فواید بیشمار دیگری نیز دارد:
اول ـ رهایی قلب از حسرت. کسی که چشم خود را برای دیدن نامحرم آزاد می گذارد حسرتش ‏بیشتر می گردد، آنچه را چشم به قلب انتقال می دهد مضر واقع می شود، چون چشم چیز هایی را می ‏بیند که رسیدن به آن در مقدور شخص نیست، او نمی تواند صبر کند و این نهایت رنج است.‏
دوم ـ چشم پوشیدن از نامحرم قلب را نورانی و روشن می سازد و این درخشش در چشم، روی و ‏دیگر اعضای بدن نمایان می گردد، مثل این اینکه نگاه نداشتن چشم ظلمت و افسردگی در پی دارد. ‏
سوم ـ نگاه داشتن چشم باعث صحت فراست و حواست انسان می گردد.
وقتی که قلب انسان با نور صحت و فراست منور گردید، همانند آیینه ‏جلا دارد می گردد که در آن معلومات همانگونه ای که هست تجلی می کند.
چهارم ـ دروازه های علم و دانش برای این شخص باز می گردد، اسباب کسب علم و معرفت ‏برایش به آسانی مهیا می گردند، این خود به سبب منور بودن قلب است، وقتی دل روشن می شود ‏حقیقت اشیاء در آن دیده می شود و برایش به سرعت تمام، شناخت دست می دهد.
چشم پوشیدن از نامحرم قلب را نورانی و روشن می سازد و این درخشش در چشم، روی ‏د یگر اعضای بدن نمایان می گردد، مثل  اینکه نگاه نداشتن چشم ظلمت و افسردگی در پی دارد
این شناخت و ‏معرفت از یکی به دیگری رسوب می کند. کسی هم که چشم خود را کنترل نکرد ، قلبش مکدر و تاریک می شود و دروازه های علم و معرفت به رویش بسته می شوند.‏
پنجم ـ این عمل به قلب قوت، ثبات و شجاعت می بخشد، خداوند متعال قدرت بصیرت را با ‏قدرت حجت و استدلال همگام به او می بخشد.
 
‏امام حسن علیه السلام می فرماید: پیروان هوا و هوس کسانی هستند که؛ اگر قاطر ها آنها را پایمال کنند و زیر ‏پای اسب ها شوند، باز هم سایه ی معصیت در دلهایشان است،خداوند از این ابا می ورزد که کسی ‏را خوار و ذلیل کند مگر کسانی را که نا فرمانی او را می کنند.‏
 
ششم ـ این عمل یک خوشحالی روانی به قلب می دهد که از لذت نظر به نامحرم به مراتب ‏خوبتر و زیباتر است، چون این شخص با دشمن خود یعنی شیطان قهر نموده، شهوت خود را لبیک ‏نگفته و بر نفس خود غالب آمده است.
انسان وقتی به خاطر خدا از لذت های زود گذر چشم ‏می پوشد و شهوت خود را مهار می کند ، خداوند در عوض برایش خوشی ها و لذت های کامل تری  را نصیب می گرداند.‏
 
 
نصیحتى به بانوان طلبه
 
بانوان محترم! شما باید در مرحله اول با حجاب، متانت و وقار خود براى سایر بانوان الگو باشید، به طورى كه با عمل به تكالیف شرعى بر سایرین تأثیر بگذارید.
 
حجاب به عنوان یکی از شعائر برجسته اسلام، موضوعی جالب توجه و مورد مناقشه بین اصحاب فکر، عالمان دینی و همچنین شهروندان جامعه دینی قرار گرفته است. حجاب همچنین بعد از رشد روز افزون پدیده بانوان محجبه در کشورهای غربی به یکی از چند مبحث مورد توجه مردمان مغرب زمین تبدیل شده تا جایی که جنبه های نظری و معرفتی در کنار جنبه های عملی و رفتاری آن مورد بررسی و مداقه دانشمندان و جامعه شناسان آن دیار نیز قرار گرفته است. «حجاب»، این واژه عربی، در نگاهی به معنای پوشیدن، پوشش، پرده و حاجب است که البته در این میان، معنای «پرده» بیشترین کاربرد را دارد و همین امر موجب شده است که عده زیادی گمان کنند که اسلام خواسته است زن همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود.
 
اندیشمند شهید مرتضی مطهّری در این باره می فرماید: «پوشش زن در اسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خودنمایی نپردازدحدود این پوشش را با استفاده از قرآن و منابع سنّت، می توان به دست آورد. آیاتی که در این باره هست، چه در سوره مبارکه نور و چه در سوره مبارکه احزاب، حدود پوشش و تماس های زن و مرد را ذکر کرده است، بدون آنکه کلمه «حجاب» را به کار برده باشد
 
                                     هدف و فلسفهوجوب حجاب اسلامی
 
هدف اصلی تشریع احکام در اسلام، قرب به خداوند است که به وسیله‌ی تزکیه‌ی نفس و تقوا به دست می آید:
«إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ» 
بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شماست.( سوره حجرات، آیه‌ 13)
 
 
«هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یتْلُوا عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَ یزَکِّیهِمْ وَ یعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ»
پیغمبری بزرگوار از همان قوم برانگیخت،اوست خدایی که میان عرب امّی (قومی که خواندن و نوشتن هم نمی دانستند)تا بر آنان وحی خدا را تلاوت کند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک سازد و کتاب سماوی و حکمت الهی بیاموزد؛ با آن که پیش از این، همه در ورطه‌ی جهالت و گمراهی بودند.
 
 
 
از قرآن کریم استفاده می شود که هدف از تشریع حکم الهی، وجوب حجاب اسلامی، دست‌یابی به تزکیه‌ی نفس،طهارت، عفت و پاکدامنی است. آیاتی همچون :
 
«قُلْ لِلْمُۆْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ»( سوره‌ نور ، آیه‌30)
 
ای رسول ما مردان مۆمن را بگو تا چشم ها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، که این بر پاکیزگی جسم و جان ایشان اصلح است.
 
از جمله مسائل بسیار مهمی که همیشه بزرگان و علمای دین به آن سفارش نموده اند بحث حجاب بوده است که در ادامه به ذکر نکاتی از علما و سفارش آنها به حجاب اشاره خواهیم نمود.
 

 

نصیحتى به بانوان طلبه
 
جمعی از بانوان طلبه در دیدار آیت الله میرزا جواد تبریزی از ایشان در رابطه با وظیفه آنها توصیه خواسته اند که به بیان این سفارشات خواهیم پرداخت :
 
ما جمعى از بانوان حوزه‏هاى علمیه مى‏باشیم كه به حمداللَّه براى جذب بانوان متدین و مۆمن در جهت خدمت به دین حنیف اسلام و مذهب تشیع تلاش مى‏نماییم، راهنمایى شما مى‏تواند در هر چه بهتر خدمت كردن ما را كمك نماید
 
 
 بانوان محترم! شما باید در مرحله اول با حجاب، متانت و وقار خود براى سایر بانوان الگو باشید، به طورى كه با عمل به تكالیف شرعى بر سایرین تأثیر بگذارید. حالا كه توفیق یافتید در حوزه مشغول به تحصیل شوید، در مرحله اول عمل دقیق به تكالیف شرعى و همراه با تهذیب نفس را سرمشق خود قرار دهید، و خداى ناكرده طورى عمل نشود كه تكالیف و وظیفه زن، كه در چهار چوب شرع معین شده نادیده گرفته شود. در جهت تربیت فرزندان خود تلاش كنید و آنان را افراد مفیدى براى جامعه بار آورید كه مأجور هستید. خوب درس بخوانید و سیره اهل بیت‏علیهم السلام را فرا بگیرید تا به بانوان دیگر منتقل كنید و دین را در این جهت یارى نمایید و خدا را به این نعمتى كه نصیب شما كرده شاكر باشید. توفیق همه شما را از خداوند متعال خواهانم و امید دارم كه بتوانید با عمل و رفتار خود در جهت سازندگى مجتمع بانوان گام بردارید و درس خواندن نباید شما را از وظیفه مهم خانه دارى و تربیت فرزندان باز نگاه دارد، خداوند شما را توفیق دهد.
 
 
                                                                                                                                       
توصیه امام (ره) به حجاب
 
امام علی علیه سلام در رابطه با حجاب می فرماید:  صیانت زن او را شادابتر و زیبایى‏اش را پایدارتر مى‏كند.
 
و احادیث فراوان دیگری وجود دارد که سفارش به حجاب می کند. یکی از علمایی که همیشه به حجاب سفارش داشته است حضرت امام ره است که این سفارش و توصیه را نیز از خانواده خود شروع کرده است در ادامه به ذکر خاطره ای از ایشان در این موضوع اشاره خواهیم نمود.
 
امام خمینی رحمه الله علیه- که در عصر حاضر از هر نظر الگو می‌باشند - در مورد رعایت حجاب در خانواده بسیار دقیق و مراقب بودند.
 
دختر گرامی ایشان[1]  این دقت و مراقبت را چنین بیان کرده اند :
 
ایشان در مقابل  نامحرم خیلی سخت گیرند. الآن پسرهای من و احمد آقا 15- 16 ساله اند و ما یک روز اگر منزل آقا برای ناهار دعوت شویم، پسرها حق آمدن ندارند یا اگر هم بیایند، ما خانه خانم (همسر حضرت امام) می‌نشینیم و سفره می‌اندازیم و آن‌ها منزل احمد آقا آن هم برای این که پسرها و دخترهای اهل فامیل و خانه باهم غذا نخورند نه فقط سر سفره بلکه حتی سلام هم به هم نکنند، چون واجب نیست .
 
من خودم پانزده ساله بودم که آقای اشراقی با خواهرم ازدواج کرد و داماد ما شده بود. یک روز ما دعوت داشتیم منزل ایشان، همین جور که من و آقا باهم وارد شدیم، دیدم آقای اشراقی دارند می‌آیند استقبال. در یک باغچه‌ای بود که ما داشتیم جلو می‌رفتیم، من گفتم سلام بکنم؟ امام گفتند: «واجب نیست‌» من هم رویم نشد که سلام نکنم، زدم و از تو باغچه رد شدم که با آقای اشراقی رو به رو نشوم .
 
و یا حتی مادر من ، وقتی آقا را گرفتند و بردند ترکیه؛ یعنی، چهل سال بعد از زندگیشون اولین سلام را به برادر شوهرشون کردند! ماجرا هم این بود که وقتی عمویم می‌خواستند بروند ترکیه خدمت آقا، آمدند از پشت در گفتند: «من می‌خواهم با خود خانم صحبت کنم اگر بخواهند پیغامی بدون واسطه برای آقا داشته باشند‌» که مادرم ناچار شد، سلام کنند و بعد یادم هست آمد و گفت ناراحتند - چون که اولین سلام را در نبودن آقا کرده اند آن هم با این لفظ که «اگر راضی نباشد چه؟» من هم گفتم «نه حالا دیگر شما سنی ازتان گذشته و مجبور بودید.‌» البته امام در مورد کار واجب و ضروری حرفی ندارند، این را بدانید!» 
 
 
 
منابع:
 
ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان
سایت مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری
کتاب منتخب میزان الحکمه، جلد دوم
پایگاه وارثون
تهیه و فرآوری:جواددلاوری، گروه حوزه علمیه تبیان